Techniek en innovatie bieden volop kansen om het onderwijs te verbeteren en te versnellen. Maar hoe vlieg je dat aan en hoe voer je zulke vernieuwingen goed en structureel door binnen de onderwijsorganisatie en -processen? Om dat met studenten, docenten én start-ups en scale-ups voor elkaar te krijgen, hebben de hogescholen Inholland en Fontys de handen ineengeslagen. Met als concreet resultaat onder meer het programma EdTech Incubator bij Start Up Campus Haarlem.
Ed staat voor Education en Tech voor Technology. Binnen het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie draaide enkele jaren een EdTech-zone waarin hogescholen en universiteiten werkten. Dat programma kwam niet echt van de grond, maar het onderwerp was wel geagendeerd. Bovendien hadden zowel Hogeschool Inholland als Fontys Hogeschool initiatieven ontplooid om een en ander verder vorm te geven. Dit leidde tot een structurele samenwerking tussen beide hogescholen. Frits van der Weerd van Inholland en Frans Mouws van Fontys: “De bedoeling is om educational technology en start-ups op weg te helpen én de weg te laten vinden in het hoger onderwijs in Nederland.”
Lees het volledige artikel
hier.