Op verzoek van de webredactie schreef Rens van der Vorst, deelnemer zone EdTech namens Fontys en o.a. actief als technofilosoof, een opiniërende bijdrage over Educational Technology in het Nederlandse hoger onderwijs.
Iedereen die zichzelf serieus neemt en iets schrijft over technologie begint met dezelfde ronkende teksten. Iets over computerkracht die exponentieel toeneemt. De Wet van Moore. Iets over een iPhone, die veel krachtiger is dan de computer waarmee ze mensen naar de maan stuurden. Iets over computers die zelf leren, drones, slimme apparaten, alles connected, banen die gaan verdwijnen. U kent het wel.
Technologie verandert razendsnel, en steeds sneller en daarom verandert onze maatschappij ook razendsnel. Dát is de centrale boodschap. Maar, zou je zeggen, waarom is er dan een landelijk versnellingsplan voor onderwijstechnologie (EdTech)? Is dat dan niet een beetje onverantwoordelijk? Het gaat allemaal al zo snel. Is een landelijk afremmingsplan niet een beter idee?
Nee, dus.
Hier het volledige artikel:
https://versnellingsplan.nl/actueel/de-drie-problemen-met-edtech/