Ook aandacht voor innovatie en nieuwe technologieën ontbrak niet op de eerste dag van de SURF Onderwijsdagen. In een deelsessie presenteerde de werkgroep EdTech van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT voorbeelden van innovatie-trajecten van onderwijsinstellingen. Twee leden van de werkgroep, Rens van der Vorst van Fontys Hogescholen en Daan Fraanje van de Universiteit Utrecht, vertelden tijdens een deelsessie over de wijze waarop hun instellingen docenten in staat stellen om in hun onderwijs te experimenteren met innovatieve educatieve technologieën.
“De overtuiging is vaak dat het onderwijs moet veranderen omdat de hele wereld verandert”, trapte Van der Vorst af. “Maar is dat zo? De mensen die de wereld veranderen komen vanuit het onderwijs; dat onderwijs zelf ondervindt geen dwingende noodzaak om te innoveren. Kort gezegd, wij in het hoger onderwijs wíllen niet innoveren. Ik ken een heleboel instellingen die juist in de problemen zijn gekomen met privacy of financiën omdat ze dingen anders gingen doen en zich niet meer aan de oude regels hielden. Wij willen niet innoveren, wij willen ons aan de regels houden.”
Lees hier het volledige artikel "
Hoger onderwijsinstellingen zijn juist niet gericht op innoveren"